Hanomag miał długą i burzliwą historię. Niemiecka firma wielokrotnie przechodziła z rąk do rąk

Wszystko zaczęło się w będącej dziś dzielnicą Hanoweru miejscowości Linden, gdzie w roku 1835 Georg Egestorff założył jedną z najstarszych niemieckich fabryk produkujących maszyny. Firma przybrała nazwę Eisen-Giesserey und Maschinenfabrik zu Linden. Od samego początku miała też związki z branżą budowlaną. Ojciec właściciela zwany „Wapiennym Johannem” posiadał kopalnie węgla kamiennego, kamieniołomy i cegielnie. Zajmował się także handlem materiałami budowlanymi.
Jego syn zupełnie niespodziewanie postanowił sprzedać dobrze prosperującą fabrykę. W roku 1868 kupił ją berliński przedsiębiorca i finansista Bethel Strousberg. Chciał w ten sposób uniezależnić się od dostawców parowozów dla swych linii kolejowych. Nowy właściciel racjonalizując procesy wytwarzania zdołał znacznie powiększyć zdolności produkcyjne fabryki. Z biegiem lat produkcja się rozwijała, dostarczano parowozy przede wszystkim dla kolei w Prusach oraz w innych regionach Niemiec. Blisko połowa produkcji była eksportowana. Hanomag w roku 1923 dostarczył  pięć parowozów dla Polskich Kolei Państwowych.

Pierwsza niemiecka spycharka ujrzała światło dzienne w roku 1933.
Maszyna była dziełem inżynierów Hanomaga i dostarczającej osprzęt firmy Menck&Hambrock

Wróćmy jednak do historii firmy z Linden. A jest ona pełna zwrotów. Oto bowiem właściciel zakładów Bethel Strousberg zadecydował w roku 1871 o ich sprzedaży. Wkrótce przeszły one na własność konsorcjum bankowego, które zadecydowało o zmianie formy działalności tworząc przedsiębiorstwo przemysłu maszynowego Hannoversche Maschinenbau AG. Jako adres telegraficzny przyjęła ona skrót Hanomag. Z biegiem czasu stał on się jedną z bardziej znaczących marek w branży maszynowej. Zanim w roku 1912 zlecono mu produkcję ciągników gąsienicowych konstrukcji berlińskiego inżyniera Ernsta Vollmera, Hanomag wytwarzał parowozy i kotły parowe. Mające zastosowanie cywilne maszyny były używane wyłącznie jako ciągniki. Przełom stanowiło skonstruowanie w roku 1933 wspólnie z firmą Menck&Hambrock spycharki gąsienicowej K 50. Partner Hanomaga dostarczał osprzęt do maszyny w postaci lemiesza i zrywaka.

Hanomag wytwarzał wyłącznie dwuosiowe równiarki.
Maszyny wyróżniały się dobrymi parametrami roboczymi,
mogły poruszać się po drogach z prędkością do 40,5 km/h

Hanomag produkował też na własne potrzeby silniki Diesla. Prace konstrukcyjne zapoczątkowano w roku 1928. Trzy lata później efekt tych dokonań przedstawiono na Salonie Maszyn Rolniczych w Paryżu. Do roku 1951 Hanomag wyprodukował ponad trzydzieści tysięcy jednostek napędowych własnej konstrukcji.
W roku 1951 Hanomag uruchomił produkcję ładowarek czołowych. Maszyny imponujące bogatym wyposażeniem wytwarzano na bazie własnej konstrukcji ciągnika kołowego. Duża liczba takich maszyn po odpowiednim doposażeniu w lemiesze oferowana była pod marką Frisch und Meiller. Nie brakowało też domorosłych konstrukcji osprzętu, w który użytkownicy ciągników doposażali je we własnym zakresie.

Najbardziej widocznym „znakiem szczególnym” produkowanego
po II Wojnie Światowej Hanomaga K 55 była kierownica,
która zastąpiła toporne dźwignie 

Na rok 1958 przypadła kolejna zmiana własnościowa. Hanomag został przejęty przez niemiecki koncern Rheinstahl. W połowie roku 1960 wyprodukowana została pierwsza ładowarka kołowa Hanomag. Model oznaczono symbolem B 70 AF in Serie. Po modernizacji i zwiększeniu mocy silnika z 70 do 80 KM maszyna ta otrzymała symbol B 8. Maszyna wyposażona została w innowacyjny układ kierowania opracowany przez inżynierów Hanomaga. Nie była to jeszcze oczywiście maszyna przegubowa. Typowym dla tamtych lat było rozwiązanie polegające na kierowaniu za pomocą tylnych kół. W celu zmniejszenia promienia skrętu maszynę wyposażono w blokowanie jazdy poprzez hamulec na kole sterującym. Skuteczność hamowania podnosił stosunkowo niewielki, bo wynoszący dwa metry rozstaw kół. Mankamentem takiego rozwiązania była chybotliwość maszyny odczuwana szczególnie podczas przejazdów z większymi prędkościami.

Spycharka gąsienicowa K 7 stanowiła jedną z najbardziej
udanych konstrukcji Hanomaga. Cechowała ją solidna budowa,
niezawodność i łatwość obsługi

Począwszy od roku 1970 Hanomag skoncentrował się wyłącznie na produkcji maszyn budowlanych. W roku 1974 Hanomag zostaje przejęty przez firmę Massey Ferguson. W Hanowerze produkowane są maszyny budowlane i kompaktory. Kolejne lata stanowiły dość burzliwy okres w dziejach firmy. Zakłady Hanomaga w roku 1980 przejął wówczas powszechnie szanowany niemiecki przedsiębiorca Horst-Dieter Esch, by wraz z wieloma innymi fabrykami maszyn budowlanych wcielić je do swego międzynarodowego holdingu IBH, który wkrótce zbankrutował. W roku 1984 Horst-Dieter Esch został skazany na sześć i pół roku więzienia i grzywnę 90.000 marek zachodnioniemieckich za oszustwa związane z upadłością holdingu IBH.
Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte ubiegłego stulecia przyniosły Hanomagowi sukcesy w produkcji i sprzedaży ładowarek kołowych. Na placach budowy i kopalniach surowców skalnych zastępowały one stopniowo droższe w eksploatacji ładowarki gąsienicowe, podajniki taśmowe i pracę robotników.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte ubiegłego stulecia przyniosły
Hanomagowi sukcesy w produkcji i sprzedaży ładowarek kołowych

Rok 1989 przyniósł kolejny zwrot. Większościowy pakiet akcji przejmuje Komatsu, drugi co do wielkości producent maszyn budowlanych na świecie. Od roku 1990 Hanomag wchodzi oficjalnie w skład działającej w skali globalnej Grupy Komatsu. Na przełomie lat 1991-92 Japończycy uruchamiają w Hanowerze produkcję ładowarek kołowych, a po kolejnych czterech latach, jako większościowy udziałowiec decydują o zmianie nazwy na Komatsu Hanomag Aktiengesellschaft. Firma rozpoczyna produkcję średnich ładowarek kołowych Komatsu i kompaktorów. Z Hanoweru trafiają one na rynki krajów europejskich.

Od roku 2000 Komatsu poszerzyło zakres produkcji zakładów
w Hanowerze, których zabytkowy biurowiec widać w tle, o osprzęt roboczy

W roku 2000 Komatsu poszerzyło zakres produkcji o różnego rodzaju osprzęt roboczy do maszyn. Dwa lata później Komatsu nabyło wszystkie akcje Hanomaga stając się stuprocentowym udziałowcem firmy, która zarejestrowana zostaje pod nazwą Komatsu Hanomag (KOHAG), jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Zawarcie w nazwie członu „Hanomag” świadczy o renomie niemieckiej marki, jaką cieszyła się zawsze szczególnie jeżeli chodzi o produkcję ładowarek kołowych. Komatsu zdecydowanie stawia na współpracę z niemiecką kadrą inżynierską. Działający w Hanowerze ośrodek badawczo-rozwojowy ma spore osiągnięcia w konstruowaniu maszyn wszelkich typów, także tych, których produkcja odbywa się w innych fabrykach należących do Komatsu. Daje to gwarancję, że mimo postępującej globalizacji marka Hanomag nie zaniknie całkowicie.